tirsdag 23. november 2010

Miljøpakken virker - superbuss neste?

Antall busspassasjerer øker og antall biler går ned. Miljøpakken begynner å gi effekten. I desember kommer sanntidsinformasjon på holdeplassene, slik at det blir lettere for oss å vite når bussen kommer. På nyåret settes månedskortet på buss ned med 100,- i Trondheim, og snart kommer signalprioritering for kollektivtrafikken som vil gjøre at bussen kommer enda raskere fram.

Hva blir så det neste for å gjøre bussen enda mer attraktiv? I forrige uke var jeg, Yngve Brox og Per-Arne Eftret fra byplankontoret på studietur til Nederland for å se på superbuss-konsepter i Amsterdam, Eindhoven og Utrecht.

I Trondheim har vi fått en egen utredning på superbuss på bordet. Fylkesordfører Tore O. Sandvik har vært ute og kalt superbuss for "bybane på gummihjul" Superbuss er enkelt sagt buss med helt egne felt i begge retninger, og tilpassede holdeplasser med sanntidsinformasjon og universiell utforming. Noen plasser i Trondheim vil gateløpene være for trange til å få det til - andre plasser er det fullt mulig. Studieturen ga i hvert fall stor inspirasjon til den videre diskusjonen om framtidas kollektivløsninger for Trondheim. Her er noen bilder fra Utrecht:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar