onsdag 15. desember 2010

Kirkens Bymisjon - en hyllest

I dag har jeg tilbrakt seks timer hos Kirkens Bymisjon sammen med KrFs Espen Agøy Hegge. Er det noen som fortjener en stor mengde heder og ære for jobben de gjør, så er det Kirkens Bymisjon i Trondheim. Med sine 900 frivillige legger de ned en enorm innsats for mennesker som trenger litt ekstra oppmerksomhet i byen.

Dagen startet med fellessamling og lystenning i Bymisjonens lokaler i Munkegata, hvor NRKs Kjetil Lillesæter fortalte og viste bilder fra sitt siste besøk i Gaza. Det var sterke personskildringer og sterke bilder som viste etterdønningene fra Israels angrep for to år siden. Deretter ble dagen en skikkelig rundtur med besøk i Bispegata 1 (Omsorgsstasjonen/Leve med hiv), Nedre Møllenberg (Trofast/Myrsnipa), Vår Frue (Åpen kirke/gatejuristen) og Schultz gate (Batteriet/engleverkstedet/Kirkens SOS).

Jeg kan ikke fullrose nok den jobben bymisjonen gjør. Ikke minst er jeg imponert over hvor bredt tilbud de har. I løpet av dagen har jeg møtt mennesker som jobber med lavterkseltilbud for barn fra vanskeligstilte familier. Jeg har sett de frivillige i aktivitet i Vår Frues kirke.  Jeg har lært om den utrolige jobben Kirkens SOS gjør som hjelpetelefon for personer som sliter i livet sitt – i fjor hadde det over 140 000 oppringninger på landsbasis. Jeg har lært om innsatsen Batteriet gjør for å koordinere arbeidet til organisasjoner som jobber med fattigdomsproblemer, og jeg har blitt dypt imponert over den åpne barnehagen Trofast.

I disse juletider, hvor mange mennesker sliter med ensomhet og andre med dårlig økonomi, var det en utrolig sterk opplevelse å se og lære mer om Kirkens Bymisjons arbeid i Trondheim. De gjør en uvurderlig innsats! Jeg er glad for at vi la inn penger til Vår Frue – åpen kirke i budsjettet for 2011.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar